7 saker som gör att du blir en Toppsäljare

Bli en Toppsäljare!

1. Prospektera.
Toppsäljare
Toppsäljare som prospekterar

Hitta dina nya kunder. Detta är A och O att man hela tiden letar nya kunder och inte förlitar sig på gamla. Om du hittar dina tilltänkta kunder i sociala medier, tidigare kundkontakter eller genom diverse verktyg spelar mindre roll, bara du prospekterar eller har någon som prospekterar åt dig. För att stänga en affär behöver du i regel ha tio på gång. En toppsäljare har alltid affärer på gång och kan vid månadsslut/kvartalsslut stänga en eller två affärer för att nå eventuell bonus.

2. Ta en personlig kontakt
Toppsäljare som ringer kunder
Toppsäljare som ringer kunder

Mejl i all ära men det är med ett telefonsamtal som du kan göra skillnad som toppsäljare. Tveka inte att ta en första kontakt för att boka ett möte, försök inte sälja någonting per telefon – det är dömt att misslyckas. Ju längre din säljprocess är desto viktigare är det personliga mötet.

3. Bygg relation

Oavsett om du har ett personligt möte, videosamtal eller ett telefonmöte så är det viktigt att bygga en relation. Utan relationen kan du aldrig sälja någonting. Hur du gör det vet du nog bäst själv. Passa på att småprata med prospektet medan kaffemaskinen fyller koppen innan mötet, bjud på dig själv samt försök hitta vad som får prospektet att gå igång. Har prospektet samma intresse som dig så har du garanterat en ny kund. Ställ frågor. Var intresserad, be om att få se kundens tillverkning om de tillverkar saker. Lyssna, kom inte nu med en massa förslag på produkter som kan passa kunden. Ställ mera frågor. Oftast har en kund intresse av alla dina produkter. Genom att ställa mer frågor så får du reda hur mycket intresse han har. ”Om jag hittar en lösning åt ditt problem, hur skulle din vardag se ut då?” Med en fråga som denna så får du veta om kunden verkligen har intresse eller ej.

4. Ta reda på kundens utmaning eller behov.
Vägen till framgång är inte rak
Vägen till framgång är inte rak

Ofta har kunden ett problem, ett behov som han inte vill avslöja. Det kan vara inför dig, chefen eller sin kollega. Framför allt gör han det inte om du inte har en relation med kunden. När du har en relation med kunden så får du veta vad du kan hjälpa kunden med. Prata i detta skede aldrig om en produkt. Ställ en fråga som ”Om jag skulle finna en lösning på ditt problem, är du villig att gå vidare?” Oftast får du ett positivt svar om det verkligen är ett problem för kunden. Är det inte det så lägg din energi på en annan kund. Lägg tid på att förstå din kunds problem, vem som är beslutför och sitter på pengarna. När du vet detta så är det dags för nästa steg. Bestäm nästa steg ihop med kunden.

5. Nästa steg – planen.
Ha fler planer i bakfickan
Ha fler planer i bakfickan

Nu gör du som toppsäljare en plan för att få till din efterlängtade order. Räkna på fördelarna för kunden, ta reda på alla fördelar men även nackdelar. Vilka som ska vara med på kommande möten, ska ledningen vara med eller räcker det med kontaktpersonen, kan han ha beslut? Se till att inte lämna något åt slumpen. Har du flera möten inled med kort resumé från tidigare möten – summera alltid mötet med vad nästa steg är. Det kan vara: ”Bra, då bokar vi upp ett nästa möte där även er ekonomichef är med så vi kan ta ett beslut”. I din plan så ser du till att ekonomichefen har så mycket fakta att denna kan fatta ett beslut på nästa möte. Vill du ha full kontroll över kommande händelser kan du ta på dig att boka mötet med din kontaktperson och ekonomichefen. Se till att alltid ha en plan och ligg några steg före och var beredd på invändningar och ändringar.

6. Invänta beslut.waiting-410328_1920

Har du gjort allt rätt så behöver du bara invänta på en order. Oftast är det inte så enkelt. Här kommer kundens invändningar som; inga pengar, ska anställa ny personal snart, ska avskeda folk, vi har inte tid etc. En del kan bero på att de inte vet tillräckligt andra kan bero på osäkerhet. Här löser du problemen på ett för kunden fördelaktigt sätt. Behövs det insatser, involvera berörda och avsluta alltid med att komma överens om nästa steg.

7. Stäng affären.

Våga fråga efter en order. Frågar du inte så kommer den inte. Den kan gå till en annan eller så kan andra saker dyka upp innan kunden ger dig ordern utan att du frågar. Om du får nej så hade du med all high-five-150911_1280säkerhet fått det i alla fall. Nu fick du ett nej du kan ta ställning till. Har du gjort allt rätt får du ett ja, men skulle du få ett nej så kan du senare få ett ja. Kanske var det så att kunden blev uppköpt och att den nya VD:n bara ska ta en ny runda innan ett beslut kan fattas. Underhåll relationen så är affären din.
Fick du ett ja så gör en ”high five” med din kollega och jobba vidare med nästa prospekt. Du är en toppsäljare.

TAG: Toppsäljare, Toppsäljare 2.0
TAG: Toppsäljare, Toppsäljare 2.0, Toppsäljare, Toppsäljare 2.0

Kommentera